Ilona Sjöman: Kultakimpaleemme Eurajoki

8.5.2021

Kuten olemme laulussa kuulleet, on ”kotiseutu, paikka parhain, päivätyöni sulle teen”.

Meillä on käsissämme vakaan talouden omaava, kehittyvä kunta hyvien liikenneyhteyksien varrella. Yksi huoli minua on kuitenkin painanut jo pitkään. Perustelut huoleen löytyvät tämän kirjoituksen lopusta. Kuten olemme kaikki huomanneet, kunta on viime vuosina saanut uutta virettä ja asukasluku on kasvava, poiketen muista maaseutumaisista kunnista, joissa miltei kaikissa tuskaillaan vähenevää väestömäärää. Viranhaltijat ja luottamushenkilöt ovat pääosin yhdessä ja samaan suuntaan tähdäten ottaneet rohkeasti askelia uuteen suuntaan. Viime vuosien suurin askel on ilman muuta ollut vuoden 2017 alusta toteutettu kuntaliitos. Kunnanjohtajalla on ollut aktiivinen ote kunnan kehittämisessä.

Palvelut ovat hyvällä tasolla, lapsiperheet saavat kotihoidontuen kuntalisää, nuoret ilmaisen ehkäisyn ja koululuokissa ryhmät ovat lähes aina sopivan pieniä. Ikäihmisille on uudet ja laadukkaat tilat elämän ehtoopuolen vuosien viettopaikaksi ja hoitajamitoituksesta huolehditaan. Uusia yrityksiä aloittaa kunnassa ja Olkiluodon saarelta saamme vakaata verotuloa, jonka turvin kuntaa pystytään edelleen kehittämään suunnitelmallisesti. Eurajoki on saanut paljon positiivista huomiota viime aikoina.

Parannettavaa löytyy aina, ja heti tuleekin mieleen ainakin vielä jäljellä olevat muutamat isot opetusryhmät kouluissa, pitkät kuljetusajat kouluun sekä ajoittainen viive päivähoitopaikan saamisessa. Moni tie kaipaisi vielä perusparannusta. Kotona yksinäisyyttä ja turvattomuutta kokevat vanhukset pitää saada hoivan piiriin. Monitoimihalli on vihdoin investointipäätöstä vaille valmiiksi suunniteltu ja olen toiveikas sen läpi menemisen suhteen.

Tärkeintä olisikin nyt syyttelyn ja epäluuloisuuden lopettaminen päätöksenteossa. Jollain kummallisella tavalla valtakunnanpolitiikan retoriikka on hiipinyt kunnalliselämään. Päättäjällä on velvollisuus selvittää asioiden taustat ja ne tiedot hän on oikeutettu saamaan. Ensin selvittämällä moni epäselvä asia aukeaa. Asiallinen opponointi kehittää ja haastaa pohtimaan päätöksiä huolella, ilkeily ja kyseenalaistaminen taas asettaa päättäjät omiin poteroihinsa junnaamaan omien näkökantojensa kanssa.

Koska meillä on kaikki avaimet käsissämme kehittää positiivisen vireen kuntaa, päättäjien tulisi ryhtyä esittämään kehittämisideoita moittimisen sijaan. Hyvähenkinen, kehittävä päättäjäjoukko saa tehokkaasti aikaan tulevaisuuteen tähtääviä päätöksiä ja tämä tunnelma välittyy kuntalaisille. Hyvän hengen luominen ei vaadi keneltäkään vaikenemista tai nöyristelyä. Vain sen, että sanoo sanottavansa perustellen ja rakentavasti sekä hyväksyen sen, että kaikki eivät kuitenkaan voi olla samaa mieltä. Samoin viranhaltijoiden työtä pitää tukea, ei vesittää. Epäkohtiin on toki tartuttava, mutta rakentava keskustelu saa paljon enemmän aikaan kuin syyttely. Niin monesti olen kuullut ihmisten huokailevan, että ei politiikan seuraaminen enää kiinnosta, kun siellä vaan riidellään ja kisaillaan siitä, kuka nokkelimmin toista sanan säilällä sivaltaa. Tähän pitää tulla muutos!

Toiveikkaana kesän vaaleihin suunnaten ja kotikunnastaan ylpeänä ajatellen,

Ilona Sjöman,

Kunnanvaltuuston puheenjohtaja