Puheenjohtajan tervehdys

19.11.2023

Eurajoen kunnanvaltuusto päätti menneellä viikolla pitää kuntaveron ennallaan, tehden vain valtion vaatiman pyöristyksen täyteen kymmenykseen. Kuntavero on siis vuonna 2024 5,4%. Kunnanhallituksen esitys kuntaveroksi oli 6,0% joka hallituksessa tuli demarien esityksestä äänestetyksi valtuustolle esitettäväksi. Tämä 6% oli kompromissi Kokoomuksen 5,4% ja kunnanjohtajan 6,4% esitysten väliltä. Tuollakin veroprosentilla olisi talousarvioesitys jäänyt n. 2,5 miljoonaa euroa alijäämäiseksi, kun 5,4 veroprosentilla alijäämäksi jää nyt n. 4 miljoonaa. Tosin valtuuston jälkeen tulleiden valtionvarainministeriön laskelmien mukaan Eurajoelta lähtee vielä n. 80€/asukas lisää valtionosuuksia pois eli yhteensä n. 700 000€. Alijäämäksi jää lopulta siis n. 4,7 miljoonaa euroa.

Eurajoen tase kestää kyllä tulevan alijäämän. Valtionosuusjärjestelmään ei kuitenkaan lähivuosina tulla saamaan korjausta, joka poistaisi Eurajoenkin osalta negatiivisen valtionosuuden. Negatiivinen valtionosuus rasittaa siis talouttamme tulevinakin vuosina huomattavan paljon.

Tämän vuoksi olisi ollut tärkeää ja vastuullista korottaa kuntavero kuuteen prosentiin. Käyttötalousmenoista budjetin sisältä tuollaisten summien karsiminen johtaa vääjäämättä palveluiden ja infran kunnon heikkenemiseen, sekä muutoksiin esimerkiksi henkilöstössä. Palveluiden heikkeneminen näkyy nousevina kuluina elämisessä ja harrastuksissa, joka rasittavat eniten jälleen niitä, joilla rahaa on vähiten ja jo nyt on vaikeaa nousseiden kustannusten takia.

Eurajoen demarit tulee tekeemään parhaansa, että Eurajoen päätöksenteon vaikutukset kuntalaisille ovat mahdollisimman pehmeitä, eikä Suomessa vallitsevat porvarilliset tuulet pääse liikaa vaikuttamaan eurajokelaisen elämään!

Teemu Valtonen

Eurajoen sosialidemokraattien pj.