Puheenjohtaja Teemu Valtosen vappupuhe vakaumuksensa puolesta kaatuneiden haudalla

1.5.2021

Arvoisat toverit! Tänään täällä, vakaumuksensa puolesta kuolleiden haudalla, olemme kokoontuneet laskemaan kukkaset ja kunnioittamaan ihmisiä jotka antoivat henkensä taistelussa oikeuksiensa sekä paremman tulevaisuuden puolesta, ollen esikuvia meille, jotka tuota työtä yli 100 vuotta myöhemmin jatkamme. Heidän uhrauksiensa vuoksi olemme voineet ilman pelkoa ja väkivallan uhkaa sen myös tehdä.

Nyt uudella vuosituhannella, jolloin nuo oikeudet sekä se parempi tulevaisuus pitäisivät olla jo jokaisen suomalaisen elämää, on yhteiskuntaamme saapunut vaivaamaan viheliäiset virukset, vihapuheet ja vääristellyn totuuden levittäminen ja jopa väkivallan uhkakin nostaa päätään.

Maailma voi olla kova ja yksinäinen paikka yksittäiselle ihmiselle ja nuo edellä mainitsemani asiat ovat omiaan lisäämään meidän kaikkien arjen raskautta. On kuitenkin lohdullista tietää, että valtakunnan johdossa, sekä tulevien kuntavaalien jälkeen toivottavasti myös kunnissa, on vallassa ne tahot joille ihmisyys, inhimillisyys, oikeudenmukaisuus ja toisten kunnioitus on johtavana ajatuksenatoiminnassaan ja jotka tekevät työtä helpottaakseen tavallisen ihmisen elämää. Politiikan vasemmalla laidalla toimivat, keitä mekin täällä edustamme, ovat perinteisesti olleet näitä tahoja. Meidän täytyy tehdä työtä sen eteen, että kaikkisuomalaiset huomaavat nuo varsin inhimilliset arvomme poliittisessa toiminnassamme, arvoilla joilla pidämme tämän maamme hyvänä ja turvallisenapaikkana elää jatkossakin ja näin voimme myös parhaiten kunnioittaa niitä viime vuosisadan alkupuolella henkensä antaneiden, oikeuksiaan puolustaneiden ihmisten muistoa.