Sosialidemokraatit toimivat sen kirkon puolesta jossa ketään ei jätetä yksin

1.10.2022

Kirkon vaalitunnus syksyn vaaleissa on Minun kirkkoni, joka uskoo, toivoo, rakastaa, on lähellä ja uudistuu. Kirkkovaltuuston tehtävänä on luoda parhaat mahdolliset olosuhteet ja edellytykset seurakunnille, jotta nämä voivat toteuttaa tehtäviään.

Kirkon arvot ovat laajalti samoja kuin sosialidemokraattisen liikkeen: solidaarisuus, keskinäinen suvaitsevaisuus ja jokaisen kanssaihmisen kunnioitus. Tärkeää on myös yhteinen vastuu koko ympäristöstä. Vastuuta yhteisestä ympäristöstä tulee korostaa kaikessa toiminnassa ja hakea tapoja käyttää uusiutuvaa energiaa ja vähentää kulutusta. Seurakuntien toiminnassa voidaan olla ympäristökysymyksissä edelläkävijöitä.

Erityisesti nyt ruoan, vaatteiden ja harrastusten pitäisi olla auttamisen pääkohteita. Aineellinen tuki auttaa perheen tilannetta myös henkisesti, kun esimerkiksi lapsi kokee harrastuksen kautta onnistumisia, osallisuutta ja iloa. Moni vanhempi kokee huonommuutta koska ei pysty antamaan lapsilleen edes välttämättömyyttä.

Vanhemmuuden haasteisiin tarvitaan tukea. Maailma on muuttunut ja kaikenlaiset uhat ovat läsnä jokaisessa päivässämme meillä kaikilla - riippumatta siitä- millaisia olemme vanhempina, ihmisinä tai mitä odotamme elämältä. Koulujen ei tule sulkeutua, vaan käydä aktiivista keskustelua seurakuntien ja erilaisten kansalaisjärjestöjen kanssa. Lasten tulee olla tervetulleita kirkon tiloihin ja lapset tulee huomioida toiminta- ja tilajärjestelyissä.

SDP ei puolueena ota kantaa kirkon opillisiin kysymyksiin vaan sen tekee kirkolliskokous. Kirkolla ja seurakunnilla on tärkeä tehtävä yhteiskunnassa toimia ja puhua tukea tarvitsevien puolesta. Ihmisiä autetaan kirkkoturvan periaatteita noudattaen riippumatta heidän statuksestaan Suomessa. Olemme samanarvoisia huolimatta henkilökohtaisista ominaisuuksistamme, päihderiippuvuudesta, varoista tai taustasta tai kirkkoon kuulumisesta. Jokainen on lähimmäinen ja jokainen voi vaikuttaa kanssaihmisten hyvinvointiin joko henkisesti tai aineellisesti. Kukin kykyjensä mukaan.

Seurakuntavaaleissa valitaan päättäjiä ­tekemään ennen kaikkea strategisia linjauksia. Kirkossa on jonkin verran asioita, jotka eivät muutu vaikka ­aika muuttuu. Se edellyttää päättäjiltä ­arvoja ja kykyä asettua toisen asemaan. Kirkko on ihmistä varten. Asioista voi keskustella ja niitä voi kyseenalaistaa.

Elina Mustonen