Valtuustoaloite: Työmatkapyöräilyn tukeminen

15.6.2021

Pyöräilyn hyötyjä voidaan tarkastella niin yksilön, yhteiskunnan, työnantajan,  ilmastopäästöjen kuin kansanterveyden näkökulmasta. Pyöräily -kuten liikunta yleisestikin- vähentää stressiä ja parantaa terveyttä pitkällä tähtäimellä, vähentää sairauspoissaoloja ja lisää työssä viihtymistä sekä nostaa työn tuottavuutta. WHO:n mukaan jokainen passiivisuudesta pyöräilyyn siirtynyt henkilö tuottaa yhteiskunnalle säästöä noin 0,70 € per pyöräilty kilometri.

Eurajoki on Hinku-kunta. Liikenteellä on keskeinen merkitys sekä Suomen kansallisten ilmastotavoitteiden että EU:n päästövähennysvelvoitteen saavuttamisessa. Kun pyöräily korvaa autoilua, tulee myös asuinalueesta stressittömämpi liikenteen melun vähenemisen ja ilmanlaadun paranemisen myötä. Tämä pätee niin kaupungeissa kuin maaseudulla.

Eurajoki on profiloitunut myös lapsiystävälliseksi kunnaksi ja tässä voimme näyttää lapsille ja nuorille esimerkkiä miten tulevaisuudessa terveys- ja ilmastoasioita hoidetaan.

Eurajoen kunta on hankkinut työntekijöiden käyttöön polkupyöriä, joilla voidaan siirtyä työpäivän aikana työpisteeltä toiselle. Pyöräilyä olisi kannustettava laajentaa myös työmatkoille niille, joille se on mahdollista. Harva pyöräilijä on pelkkä työmatkapyöräilijä. Matkoja myös ketjutetaan, ja työmatkat muuttuvat helposti esimerkiksi kotimatkan aikana asiointimatkoiksi. Vaikka kaikki eivät voi kulkea työmatkoja pyörällä, se ei silti saisi estää kaikkia nauttimasta pyöräilyn hyödyistä eikä siihen kykenemättömiä saa syyllistää.

Eurajoen sosialidemokraattinen valtuustoryhmä ehdotti kunnanvaltuustolke 15.6.2021, että Eurajoen kunta työnantajana kannustaa työntekijöitään työmatkapyöräilyyn luomalla työmatkapyöräilyn kannustinjärjestelmän, sekä rohkaisee alueensa yrityksiä toimimaan samoin.  Kannustinjärjestelmä voi olla esimerkiksi suora rahallinen tuki  tai aineellinen tai esim. pyörähuollon korvaaminen.